fredag 26 september 2014

It ain't over 'til the fat lady sings



Efter ett antal timmar på allt tröttare ben inne på Svenska Mässan tar vi oss till centralstationen för att avsluta det här projektet. Men nähä, än är det inte slut. Mässan har ynglat av sig och inne på stationen sitter ett gäng deckarförfattare (Ander De La Motte, Viveca Sten och Stefan Ahnhem) och berättar om sina böcker. Pocketshopen strax intill skyltat påpassligt med deras verk, och några meter bort finns bokhandelns (eller är det Pressbyråns?) läslounge där man lagt fram tidningar och böcker som folk får bläddra i medan de väntar på bussen eller tåget. 

Det känns fint att litteraturen syns på stan. Det känns fint att folk som kanske inte tänkt läsa en bok just nu ändå sätter sig ner och bläddrar i nåt som råkar ligga framme. Jag tror nämligen inte på de "manliga läsande förebilder" som det tjatats om under hela mässan. Jag tror att det har större betydelse om tjejen som liknar Selena Gomez, eller killen som ser ut som Justin Bieber, syns offentligt med en bok i handen. Jag tror att det som är coolt och sexigt och lite förbjudet alltid kommer att intressera folk. Så ja, varför inte en läslounge där folk kan läsa gratis? Litteraturen behöver fler som sitter med näsan i en pocket på centralstationen. Why don't we do it in the road, för att citera Beatles.

På stationen hör jag också sent omsider min första riktiga göteborgare, som talar dialekt så att väggarna bågnar. Han är mer göteborgsk än Kurt Olsson. De e la görgott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar